Winkelwagen (0)

Databank trainer-coaches

Welkom in deze databank!

In deze databank voor trainer-coaches vind je inspiratie voor het vormgeven van trainingen en informatie over het training geven en coachen. Heb je een aanvulling of klopt er iets niet, dan horen we dat graag! Je kunt een mail sturen naar tc@dalto.nl.

Richtlijnen en afspraken voor het training geven en coachen

De Richtlijnen en afspraken voor het training geven en coachen zijn opgesteld om een duidelijk beeld te geven wat de rol van de trainer-coach en die van de Technische Commissie is en bij wie welke verantwoordelijkheden liggen. Daarnaast geven de richtlijnen en afspraken inzicht in de focuspunten van het technisch beleid van Dalto, dat komt onder andere terug in het inval- en reservebeleid en wisselbeleid.

Vijf inzichten van het Dalto trainerschap

We stimuleren alle trainer-coaches graag om zich te blijven ontwikkelen op basis van de Vijf inzichten van het Dalto trainerschap.

Nieuw - Dalto/Klaverblad Verzekeringen - Korfbal - Driebergen

De eerste vier inzichten (structureren, stimuleren, individueel aandacht geven en regie overdragen) worden in dit filmpje uitgelegd. Het vijfde ‘Dalto-inzicht’ is dat er voor de spelers tijdens trainingen en wedstrijden uitdaging is en dat de spelers plezier hebben. Als de spelers voldoende worden uitgedaagd en plezier hebben, zullen wij zich het snelst ontwikkelen. De ontwikkeling staat kortom voorop! Positieve coaching is daarbij belangrijk. Maar wat houdt dat precies in? Meer lees je daarover in informatieboekjes voor de A-jeugd, B-jeugd, C-jeugd, D-jeugd, E-jeugd en F-jeugd.

Tip! Ga niet direct met alles aan de slag, maar pak het stap voor stap aan.

Jaarlaagdoelstellingen

Wat kun je van jouw team verwachten? De sociale en fysieke kenmerken van jeugdspelers verschillen per leeftijdscategorie en daar probeer je als trainer-coach rekening mee houden. In onderstaand overzicht zie je wat je de jeugdspelers in welke leeftijdscategorie aanleert.

Tip! Maak eens een analyse van jouw team: bekijk wat de spelers al wel of juist nog niet kunnen. Dan kun je daarna heel gericht te werk gaan!

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (F-jeugd)

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (E-jeugd)

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (D-jeugd)

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (C-jeugd)

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (B-jeugd)

Aandachtsgebieden nader uitgewerkt (A-jeugd)

Oefenstof

Door op de afbeelding te klikken ga je naar de serie oefeningen. Elke oefening wordt uitgelegd in een filmpje.

Met dank aan Het Grote Korfbalhandboek waarvan de filmpjes afkomstig zijn!

Extra tips

Met de Vijf inzichten van het Dalto trainerschap kom je al een heel eind, maar als je je verder wil verdiepen in het training geven en coachen, vind je hier nog meer informatie.

Goede oefening, maar loopt ‘t niet zoals je het had bedoeld?
Als je training geeft, is goed om jezelf de volgende vragen te stellen: loopt ‘t (weten de spelers wat de regels en afspraken zijn en houden zij zich er ook aan), lukt ‘t (lukken de oefeningen tijdens de uitvoering), leeft ‘t (zijn de spelers enthousiast en fanatiek bezig en hebben ze plezier) en leert ‘t (het doel is altijd dat de spelers iets leren, wordt dat doel bereikt)?

Als de oefening niet loopt, kun je proberen een variatie aan te brengen waardoor de oefening makkelijker of juist moeilijker wordt. Je kunt verschillende dingen proberen:

  • gebruik maken van meerdere korven
  • de grootte van het speelveld aanpassen of een afstand groter of kleiner maken
  • het aantal medespelers of tegenstanders aanpassen
  • het aantal ballen of de balgrootte aanpassen
  • met een tijdsbeperking spelen
  • de hoogte van de korf aanpassen

Meer informatie hierover vind je in onderstaande twee video’s die afkomstig zijn uit de KT2-opleiding.

Video afspelen

Het tweede deel vind je via deze link!

Meer lezen over het training geven en coachen?

Bekijk dan het Cursusboek Korfbal Trainer 2 en Handboek Spelenderwijs Verbeteren (bevat ook oefenstof, we hebben geen licentie voor de app meer).

Neem ook eens een kijkje op de website van het Athletics Skills Model.

Vochtinname

Vochtinname tijdens een training of wedstrijd is belangrijk.

Wat moet je (niet) dringen?

Voor een training of wedstrijd is goed om water te drinken. Isotone dranken zijn vooral nodig als je richting de 1,5 uur sporten gaat. Een training of wedstrijd duurt doorgaans niet zo lang, daarom is water drinken voldoende.

Isotone dranken bevatten dezelfde deeltjes als het bloedplasma, waardoor het lichaam geen moeite hoeft te doen voor het opnemen van de drank. Hierdoor kan alle energie naar de inspanning gaan en gaat er geen energie verloren aan de opname van het drinken. Neem zeker geen hypertone dranken tijdens het sporten zoals AA of limonade, deze zorgen ervoor dat er veel energie verloren gaat aan het opnemen van de drank.

Hoeveel vocht moet je drinken?

Tijdens een wedstrijd (of training) is de algemene richtlijn om 125-250 ml vocht per kwartier binnen te krijgen. De hoeveelheid vocht is een beetje in te schatten aan de grootte van iemand.

Voor het herstel is vocht ook belangrijk. Je kan meten hoeveel vocht je na de wedstrijd tot je moet nemen door je gewicht voor de inspanning en na de inspanning te meten. Daarnaast moet je bijhouden hoeveel vocht je tot je hebt genomen tijdens de inspanning. Het aantal kg lichaamsgewicht dat je afgevallen bent  plus de hoeveelheid vocht die je gedronken hebt tijdens de inspanning, vermenigvuldig je met 1,5.

Voorbeeld

Stel je weegt 0,5 kg minder na de inspanning en je hebt 0,5 liter vocht tot je genomen tijdens de inspanning. De rekensom ziet er dan als volgt uit: (0,5 + 0,5) x 1,5 = 1,5. Dat betekent dat je 1,5 liter moet drinken.

Bron: Bente Rodenburg

Wisselbriefje

De teams die met een jurytafel spelen, moeten voor het wisselen van spelers een wisselbriefje bij de jurytafel inleveren. Dat wisselbriefje kun je hier downloaden: Wisselbriefje.

Toelichting
Vul zelf de teamnaam, rugnummers en namen van de spelers in. Wil je een speler wisselen? Omcirkel bijvoorbeeld nummer 8 en omcirkel nummer 4, zodat je snel kunt handelen en duidelijk is welke spelers je wil wisselen. Zie het voorbeeld hieronder.

Tip! Laat een aantal velden vrij, zodat je ruimte hebt om wisselspelers (uit andere teams) in te vullen.

Voorbeeld wisselbriefje

Slechtweertraining

Is het een keer slecht weer en kun je daardoor niet buiten trainen? Duik de kantine in en speel de scheidsrechtersgebarenquiz! Een andere manier van training geven, want op deze manier leren de jeugdspelers de belangrijkste scheidsrechtersgebaren. Daar doe je tijdens de wedstrijd je voordeel mee. Er zijn twee versies (met antwoorden), zodat je ‘m tijdens het seizoen twee keer kunt spelen. Geschikt voor de D-, C- en B- jeugd.

Scheidsrechtersgebarenquiz Deel 1Antwoorden

Scheidsrechtersgebarenquiz Deel 2Antwoorden

Quiz Dalto

Via deze link vind je een quiz over Dalto: 45 vragen én antwoorden, de één wat serieuzer dan de ander.

Leuk om een keer te doen met het team tijdens een training of teamactiviteit!

Warming up

Een warming up is belangrijk om blessures te voorkomen.

Oud-speelster van Dalto 1 en fysiotherapeut Paula Bos heeft een filmpje gemaakt met oefeningen die je kunt doen als warming up.

Declareren

Elk team van Dalto/Klaverblad Verzekeringen heeft recht op een financiële teambijdrage. Trainer-coaches kunnen daarmee een leuke teamactiviteit organiseren of bijvoorbeeld met het team meedoen aan een toernooi. Elk team kan en mag het bedrag vrij besteden. De spelregels zijn:

  • de teambijdrage kun je niet sparen;
  • de teambijdrage mag je in meerdere delen besteden;
  • de teambijdrage krijg je alleen als je een bonnetje inlevert;
  • de teambijdrage moet ten goede komen van alle spelers uit het team;
  • de teambijdrage per seizoen is € 30,00 voor de E/F-teams en € 50,00 voor de D/C/B/A-teams.
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Stap 1 van 2
Elk team heeft x bedrag te besteden.
Klik of sleep bestanden naar dit veld om te uploaden. Je kunt tot 5 bestanden uploaden.
Het rekeningnummer waarop we het te declareren bedrag gaan overmaken.
Dit is het bedrag dat we gaan overmaken.