Het vervolg van de KT2

Eindelijk weer met elkaar aan de slag!

Maandagavond was het weer tijd voor een KT2 cursusavond. Ditmaal voor de ‘tweede’ groep cursisten. Maar liefst negen toptrainers waren aanwezig om met elkaar en de docent te sparren over het trainersvak.

De Vijf inzichten van het Dalto trainerschap
De cursisten moesten even in het geheugen graven hoe de eerste avond ook alweer was verlopen. Die had voor hen namelijk al plaatsgevonden in oktober 2021. Gelukkig kwamen de herinneringen van die avond na wat twijfel weer boven water en werden de vier inzichten van het trainerschap bijna foutloos opgenoemd. We bedoelen natuurlijk Structureren, Stimuleren, Individueel aandacht geven en Regie overdragen. Het vijfde Dalto-inzicht werd gelukkig niet vergeten namelijk; uitdaging en plezier, waar we ook wel positief coachen aan mogen koppelen. Na het opfrismoment zijn we snel naar buiten gegaan voor een deel praktijk. Veel dank aan spelers van de C2, C3 en de D1 die de oefengroep deze avond vormden.

Vijf inzichten van het Dalto trainerschap

De praktijk
Tijdens de praktijk hebben we gesproken over de vier L’s. Bij elke oefening die je bedenkt, kan je jezelf de vraag stellen: Leeft ‘t, Loopt ‘t, Lukt ‘t en Leert ‘t? Alle cursisten zijn zich goed bewust van deze vragen en weten oefeningen te bedenken en te geven die voldoen aan de vier L’s. Parallel aan dit vraagstuk hebben we gesproken over praatje, plaatje en daadje. Ook een bekende term voor de meeste trainers, maar het idee dat ze die volgorde ook door elkaar konden schudden bracht nieuwe inzichten. Want, waarom zal je eigenlijk altijd beginnen met een praatje? Als een plaatje en vervolgens het daadje misschien al wel voldoende is voor de meeste kinderen?

Alle trainers hebben kort maar krachtig een oefening kunnen geven. Leuk om te zien dat de meest simpele oefeningen ook het meeste plezier opleverde. De cursisten hebben inspiratie opgedaan door bij elkaar in de keuken te kijken en hebben elkaar achteraf feedback kunnen geven. De behoefte om vaker met elkaar oefeningen te delen is er ook, misschien moeten we eens een trainerscafé organiseren waar we kennis met elkaar kunnen delen onder het genot van een drankje…

Didactische vaardigheden
Als laatste hebben we gesproken over didactische vaardigheden. De cursisten hebben soms nog moeite met hun stemgebruik of moeite om de groep boeiend te houden tijdens een uitleg. Af en toe wordt ook nog wel eens vergeten wat de impact is van hun eigen houding voor de groep. Bijvoorbeeld met het dragen van een spijkerbroek of een pet op hebben als trainer, dat had wel iets te maken met een sportieve uitstraling. Een uitstraling waarmee jij als trainer onbewust bepaalde invloed kunt hebben op je spelers. Een actieve houding draagt bij aan actieve deelname.

Met je handen in je zakken een oefening uitleggen is bijvoorbeeld echt een no-go of een oefening uitleggen terwijl de helft van de groep nog aan de andere kant van het veld staat is soms ook nog lastig. Durf als trainer te wachten op de spelers totdat ze bij je staan, grijp hun aandacht en zorg ervoor dat je de aandacht vasthoudt. Maar we weten allemaal dat het soms lastig genoeg is. Trainen geven is een vak, en dat vak kan je leren!

Een nuttige avond voor de tweede groep. Nu weer aan de slag met hun eigen ploegen. Samen met hun trainersbegeleider werken ze toe naar de afronding van de cursus.

De derde avond staat gepland op maandagavond 9 mei.

Mocht je vragen hebben of ook trainersbegeleiding willen? Of wil je meedoen met een trainersopleiding? Neem contact op met ondergetekenden!

Rick Memelink, Jolanda Zuijdendorp & Robin Meerman

In de Databank voor trainer-coaches vind je meer informatie!